Ganjaran bagi penghafal Al-Quran buat aku CEMBURU sangat - Cerita Blog Mrs Pip

Friday, 5 July 2019

Ganjaran bagi penghafal Al-Quran buat aku CEMBURU sangat

hi there, salam Jumaat yang membahagiakan, semoga hari ini semua urusan kita berlangsung dengan mudah ... amin .. hari tu mrs pip terbaca satu posting di instagram @sahabatasurga mengenai kelebihan orang yang menghafal alquran, dan selesai baca posting tu, terus terang mrs pip rasa cemburu yang sangat dalam,  ... kalaulah aku juga diantara merela yang menghafal alquran, alangkah seronoknya ....


mrs pip kongsi apa yang mrs pip baca di posting instagram tersebut , semoga ia memberi manfaat kpd kita dan semoga kita yg beragama Islam berusaha mengambil sedikit waktu utk membaca alquran setiap hari ya ...

#Repost @sahabatsurga (@get_repost)

Masya Allah..

Ya Allah, sesungguhnya kami meminta kepada-Mu agar Engkau mengikat hati-hati kami dengan menghafal Al-Quran, memberikan kami rezeki tilawah dan tadabburnya, dan dalam mengamalkannya sebagaimana yang Engkau ridhai..

Aamiin ya Rabbal'alamiin . 

Inspirasi @sahabatsurga .

Al-Quran akan datang pada hari kiamat, lalu dia berkata, 

“Ya Allah, berikan dia perhiasan.” Lalu Allah berikan seorang hafidz al-Quran mahkota kemuliaan. 

Al-Quran meminta lagi, “Ya Allah, tambahkan untuknya.” Lalu dia diberi pakaian perhiasan kemuliaan. Kemudian dia minta lagi, “Ya Allah, ridhai dia.” Allah-pun meridhainya. 

Lalu dikatakan kepada hafidz quran, “Bacalah dan naiklah, akan ditambahkan untukmu pahala dari setiap ayat yang kamu baca. (HR. Turmudzi 3164)

Siapa yang menghafal al-Quran, mengkajinya dan mengamalkannya, maka Allah akan memberikan mahkota bagi kedua orang tuanya dari cahaya yang terangnya seperti matahari. Dan kedua orang tuanya akan diberi dua pakaian yang tidak bisa dinilai dengan dunia. 

Kemudian kedua orang tuanya bertanya, “Mengapa saya sampai diberi pakaian semacam ini?” Lalu disampaikan kepadanya, “Disebabkan anakmu telah mengamalkan al-Quran.” (HR. Hakim 1/756)

"Ya Allah rahmatilah kami dengan al Qur’an. Jadikan ia imam kami, cahaya, petunjuk dan rahmat bagi kami. Ya Allah ingatkanlah kami apa yang kami lupa dan ajarkan bagi kami apa yang kami tidak tahu. Karuniakanlah kepada kami untuk dapat membacanya sepanjang malamnya dan sepanjang siangnya. Jadikanlah ia perisai kami. Wahai Tuhan sekalian alam."
.
.
kalau kita tidak mampu menghafal alquran, itu bukan sebab kenapa kita tidak mampu baca alquran kan, dan kalau yang ada anak, jom kita didik anak anak kita mencintai alquran ...

Iman Amin n Nami, mrs pip harap mereka boleh menghafal alquran, doakan anak anak mrs pip ya, insya allah ada antara anak anak mrs pip menjadi al-hafiz ... cemburu pada semua penghafal alquran , semoga Allah melindungi penghafal2 alquran agar mereka sentiasa berada dlm taqwa dan iman ...

dan doakan juga saudara mara brothers dan sisters kita di uighyur china yang dlm proses ingin dihapuskan kepercayaan mereka, di India juga berlaku, dan semoga Syria baik2 saja begitu juga di Sudan ...

Salam Jumaat semua.

cheers.

16 comments:

  1. al-Quran.
    mukjizat.
    byk ganjaran kalau berdamping dgn al-Quran.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju sangat .. Al quran ni mmg mukjizat ... Kalau hati tengah terguris, misalnya, baca alquran mmg merawat hati tadi.

      Delete
  2. semoga anak2 kita menjadi hafiz al-quran. Jom didik anak2 kita dekat dengan al-quran dari mereka kecil nih.

    macam saya mulakan dengan surah2 pendek dan setiap malam sebelum tidur anak2 saya minta mereka baca surah al-mulk, tapi setakat ni cuma abang nya lah yang mengikut yang adik2 nya memang buat taktahu je, tapi sebenarnya dalam bab ni mak2 pun kena kuat kadang2 saya anak mengantuk taknak baca saya biarkan je, tak kuat sangat maknya ni...sekian sedikit perkongsian.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tq share dear...
      Saya ni baru juga start ajar anak naca iqra, surah2 pendek saya baca, anak dengar .. tapi lepas ni mmg nak try the best utk betul2 tekun nak anak baca al quran . Doakan saya ya.

      Delete
  3. semoga kita diberi peluang, kekuatan dan keinginan untu jdi penghafaz alquran

    ReplyDelete
  4. Semoga ada dalam keluarga kita yang menjadi penghafaz alquran

    ReplyDelete
  5. semoga kita berpeluang menjadi hafiz.. at least try yg mudah2 dulu kan

    ReplyDelete
  6. Mrs Pip boleh try baca al quran setiap, mungkin mula2 dengan satu muka surat sehari, kemudian 2 muka sehari, sehinggalah sampai sejuz sehari, sungguh untuk hafal quran adalah dengan cara mengulang-ulang bacaan alquran. sebaiknya Mrs Pip boleh cari guru al-Quran untuk bimbing hasrat Mrs Pip yang mulia ni, semoga dalam rahmat Allah

    ReplyDelete
  7. Perkongsian yang bagus mrs pip.. smeoga ini menjadi asbab untuk kita yang membaca mula istiqomah dengan Al-Quran..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga perkongsian ni bermanfaat utk semua.

      Delete