Resepi TUNTUL masak santan - Cerita Cinta Surirumah

Sunday, 16 April 2017

Resepi TUNTUL masak santan

hi there,

kita berkongsi satu lagi resepi mudah .... kali ini, resepi tuntul masak santan pula... ada sesiapa tahu apa itu tuntul? .... rasanya kalau yang duduk sekitar Kuala Penyu, Membakut, Beaufort, Bongawan dan kawasan sekitarnya pasti kenal sangat dgn mr.Tuntul ni kan ....


inilah rupa tuntul, sejenis siput laut ...


ini tuntuk yang belum dimasak, dibeli oleh mr.Husband
satu pek harga berbeza
kalau tuntul yang sudah dipersihkan, satu pek berharga RM5.00 biasanya
kalau yang belum dibersihkan, satu pek RM2.00, beli 3 pek boleh dapat RM5.00

dan satu pek tuntul ni, boleh dinikmati untuk 3 orang dewasa sekali makan


bahan-bahannya:-

1 pek tuntul
2 batang serai
2 ulas bawang putih
1 potong halia 3 inci
1 mangkuk santan
garam dan gula secukupnya


cara memasaknya:-

- potong sedikit hujung bucu tuntul, dan cuci hingga bersih (kalau beli tuntul yg belum dibersihkan)
- tumis bawang putih, halia dan serai bersama 
- masukkan tuntul
- tumis seketika
- masukkan sedikit air dan masak tuntul lebih kurang dalam 20 minit
- tambahkan santan, garam dan gula
- masak sehingga semua rasa sebati
- boleh lah letakkan sedikit sos tiram atau sos ikan
- dah masak, rasa semua sudah sebati .... bolehlah dihidangkan

p/s: kalau suka makan pedas, boleh lah tambah sedikit cili api :))


mr.Husband memang feveret layan tuntul ...

bah orang-orang sabah, kamurang ada resepi lain masak tuntul?
share share bah sama mrs pip ...


dan sedap dimakan bersama sagu dihujung hujung minggu seperti ini :))

bon appetit!

senang tak nak sediakan?
kalau ada resepi tuntul yang lain, sharekan dgn mrs pip ...
tinggalkan link resepi kamurang di kotak komen ok ;))

cheers.





13 comments:

  1. Kalau dekat semenanjung kami ada juga siput ni , kami panggil siput sedit selalu masak lemak cili api sahaja. memang sedap! nanti kalau pergi Sabah boleh cuba nih.

    ReplyDelete
    Replies
    1. mrs pip dulu tak makan siput2 ni, dah kawin baru pandai makan ... blajar makan dgn famili husband ...

      Delete
  2. dulu ray x berani nak makan. hahaha sbb takut

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah kita, tak makan sbb takut, dah kawin baru blajar makan coz keluarga sebelah husband biasa makan siput ni...

      Delete
  3. 1st time tgk tuntul ni..haha..tapi saya tak makan makanan eksotik camni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, mrs pip pun x pernah nampak tuntul coz tmpt mrs pip mmg tiada siput ni,
      dah kawin baru tau siput ni coz tmpat mr.Husband senang nak dpt siput ni...

      Delete
  4. Replies
    1. sesekali makan masak lemak mmg sedap ...

      Delete
  5. Sedap juga tu..dah lama tak makan

    ReplyDelete
    Replies
    1. hehe, meh masak dan makan ... lagi2 dgn ambuyat...

      Delete
  6. Ini siput sedut kan? Favorite!

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak tau la kalau ni siput sedut, org sini panggil tuntul ...
      tp kalau nak mkn mmg kena sedut :)) ...

      Delete
  7. siput sedut masak lemak cili api sedap tapi saya tak makan siput ni.

    ReplyDelete