Ketahui Rahsia Hebat di Bulan Syaaban

hi there,

alhamdulillah, sampai juga di bulan Syaaban ... antara bulan yang penuh keberkatan, dan antara bulan yang harus digunakan sebaik-baiknya oleh kita sebagai seorang muslim T_T ....

Allah SWT Maha Pengasih Lagi Maha Penyayang Lagi Maha Pengampun

“Sesungguhnya, Allah s.w.t turun pada malam pertengahan (nisfu) Syaaban ke langit dunia dan mengampunkan dosa-dosa orang yang lebih banyak dari bilangan bulu-bulu kambing Bani Kalb.” Hadis Riwayat at-Tirmizi dan Ibnu Majah


alangkah bertuahnya kita, betapa Allah SWT sangat sangat menyayangi kita dan mengasihi kita .... Allah SWT turun ke langit dunia pada nisfu Syaaban, kemudian mengampunkan dosa-dosa kita .... jadi mari kita ambil kesempatan ini untuk meminta ampun kepada Allah SWT dan memperbanyakkan amalan mulia ...


Rejab, Syaaban dan Ramadhan adalah tiga bulan dalam kalendar Hijrah umat Islam yang amat diagungkan serta dimuliakan oleh Allah s.w.t sebagai peluang kepada kita umat Islam untuk menggandakan amal ibadah.
Antara ketiga-tiga bulan ini, apa yang ingin dikongsikan adalah mengenai bulan Syaaban iaitu bulan pertengahan antara tiga bulan mulia ini yang juga bulan ‘warming up’ bagi umat Islam sebelum menempuhi puasa Ramadhan pada bulan berikutnya.
Mungkin, ada yang masih belum mengetahui apa yang ada dalam bulan Syaaban? Mengapa bulan itu termasuk dalam kategori bulan yang dimuliakan oleh Allah S.W.T dan pelbagai persoalan lagi.
Berikut dikongsikan beberapa hadis dan kalam ulama yang menyebut mengenai bulan istimewa ini;

#1 – Rasulullah S.A.W Berpuasa Lebih Banyak Pada Bulan Ini

Saidatina Aisyah r.a menyatakan;
“Tidak pernah Rasulullah s.a.w berpuasa lebih banyak melainkan dalam bulan Syaaban (selain bulan Ramadhan). Sesungguhnya, Baginda s.a.w telah berpuasa sebulan penuh.”Hadis riwayat Bukhari dan Muslim

#2 – Bulan Yang Diangkat Segala Amalan

Usman bin Zaid menceritakan Aku telah bertanya kepada Rasulullah s.a.w;
“Wahai Rasulullah, aku tidak pernah menyaksikan banyaknya puasa Tuan pada lain-lain bulan seperti di bulan Syaaban.”
Lalu Baginda menjawab;
“Itulah bulan (Syaaban) di mana ramai manusia lalai mengenainya iaitu di antara bulan Rejab dan Ramadhan. Ini adalah bulan di mana segala amalan diangkat kepada Tuhan pemilik sekalian alam. Oleh itu, aku (Baginda) amat suka kiranya amalan aku diangkat ketika aku sedang berpuasa’.”Hadis Riwayat Imam Ahmad dan an-Nasai

#3 – Diampunkan Dosa-Dosa

Saidatina Aisyah r.a menceritakan bahawa Rasulullah s.a.w telah bersabda;
“Sesungguhnya, Allah s.w.t turun pada malam pertengahan (nisfu) Syaaban ke langit dunia dan mengampunkan dosa-dosa orang yang lebih banyak dari bilangan bulu-bulu kambing Bani Kalb.”Hadis Riwayat at-Tirmizi dan Ibnu Majah

#4 – Allah S.W.T Membuka Pintu Rahmat-Nya

Khalifah Umar Abdul Aziz telah memberitahu wakilnya di Basrah;
“Hendaklah kamu memerhatikan empat malam dalam satu tahun, kerana sesungguhnya Allah s.w.t membukakan pintu rahmat-Nya dengan seluas-luasnya iaitu pada malam pertama bulan Rejab, malam Nisfu Syaaban, malam Eidulfitri dan malam Eiduladha.”

#5 – Bulan Menambahkan Amalan

Rasulullah s.a.w bersabda yang bermaksud;
“Apabila tiba malam nisfu Syaaban, maka pada malam tersebut berjagalah kamu dengan mendirikan solat, beribadat dan berpuasa pada siangnya. Allah s.w.t berfirman; ‘Sesiapa yang meminta ampun, maka Aku mengampunkannya, mereka yang ditimpa bala bencana Aku lepaskannya, mereka yang meminta rezeki Aku berikan rezekinya’.”

#6 – Adanya Malam Nisfu Syaaban

Perkataan ‘nisfu’ itu adalah dalam bahasa Arab yang bermaksud, ‘pertengahan’. Tahukah kita, di pertengahan bulan Syaaban atau lebih sinonim dipanggil sebagai ‘nisfu Syaaban’, sebelum memasuki bulan Ramadhan segala amalan setiap hamba Allah s.w.t akan diangkat ke langit dunia.
Baginda Nabi s.a.w turut menyarankan kepada kita umatnya untuk memperbanyakkan amal kebajikan pada malam tersebut.
Bahkan, sesetengah ahli tafsir ada yang menyatakan bahawa malam nisfu Syaaban itu adalah Malam Bara’ah atau malam keberkatan.
Semoga perkongsian ini dapat memberi manfaat kepada pembaca untuk melonjakkan lagi momentum ibadah kita semua untuk ‘dipersembahkan’ kepada Allah s.w.t.
Juga, sebagai persediaan untuk melalui bulan Ramadhan; bulan yang terkandung di dalamnya pelbagai keistimewaan dan ganjaran buat hamba-Nya yang beriman dan beramal soleh. InsyaAllah.

cheers.


No comments:

Powered by Blogger.