Tips Atasi Masalah Error 404 Pada Blogspot

Tips Atasi Masalah Error 404 Pada Blogspot. || hi there, blog mrs pip dalam proses dikemaskini (blog maintenance is in progress). Jadi apabila blog sedang diperbaiki, mesti ada artikel lama yang sudah tidak relevan lagi isi kandungannya , maka konten , label dan search description perlu disesuaikan dengan keadaan semasa. 

Namun, ada juga entry blog yang terpaksa di revert ke dalam draft , atau dipadamkan sahaja kerana sudah tidak memenuhi niche blog.

bukan satu dua entry yang blog ini yang dipadam, tapi banyak sangat yang sudah tidak diperlukan lagi. Salah satu contoh ialah entry yang berkaitan dengan giveaway. Entry ini dipadam kerana banyak sangat broken link. 

Dan entry giveaway sebegini hanyalah berbentuk sementara sahaja, dan bagi pendapat mrs pip, ianya tidak serve a purpose as a good entry blog.

Apabila ada artikel / entry yang kita padam, maka ini akan menjadi ERROR 404 atau BROKEN LINK pada blog, malah buat pengunjung yang datang melalui link yang dipadam, pasti menjengkelkan mereka kerana tidak mendapat maklumat yang mereka inginkan.

Jangan suka-suka main padam entry kalau boleh. Kerana hal ini mungkin akan memberikan kesan trafik kepada blog kerana pelawat akan beredar begitu sahaja apabila maklumat yang mereka cari di blog tidak ditemukan.

Maka, untuk mana-mana entry yang sudah dipadamkan tanpa sempat membuat sebarang re-directs ke entry / page lain, dan untuk mengelakkan errors dalam blog, mari kita buat cara paling mudah mengatasi masalah Error 404 di blogspot.

Ada beberapa cara yang kita boleh buat, terpulang kepada korang cara mana yang lebih selesa, atau yang korang suka nak buat. 

Rasanya, tiada hard and fast rules dalam hal berkaitan Error 404. Senang cakap lah, kalau korang mau perbaiki Error 404, korang buat. Kalau korang rasa hal ni tak penting, jangan rasa tertekan pula bila tengok ramai rakan bloggers yang buat. Chill saja ok.

Mari kita lihat pilihan / saranan cara mudah untuk mengatasi masalah Error 404 pada blog. Sekiranya korang sudah memadam beberapa artikel di blog, dan tidak membuat sebarang re-directs ke artikel lain, maka pastikan korang untuk guna cara yang pertama. Senang sangat, hanya menngunakan one time skrip seperti yang disediakan di bawah.

1. Cara pertama atasi masalah Error 404 ialah dengan menggunakan skrip. 


Ada dua skrip yang mrs pip nak kongsikan kepada korang, boleh guna mana-mana yang korang suka. Skrip ini akan membawa pelawat ke page untuk balik semula ke HOMEPAGE blog apabila entry / page yang dicari tidak ditemui. 

Korang pergi Dashboard, ---->> kemudian Settings, ---->> kemudian cari Errors and Redirects, ---->> pilih Custom  404, dan isi code ini samaada nak guna Skrip No. 1 atau Skrip No.2 :-

Skrip No.1 : Error 404 back to homepage


(Skripnya panjang. Nak bagi kredit kat blogger yang share skrip ni, malangnya terlupalah pula link blogger tersebut. Adeh. Jadi, kepada blogger asal yang buat skrip ini, I thank you so much.)

<style>
#error-page {
background: #007dbd;
background: url(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhkwtiKfATbkqBclR05xnlO63ziX43O0sxRp5GUAnTlTftrsFsUmIH1gqts-MeYQrnTvQIiTybUh4Myp2ETvN6hgU6HBfzxg-84w9nw0tpDgCtXglwLLTDFpCVMPjOho-HqnUK2w5iPFFY/s1600/bg_body.gif)no-repeat top center,-moz-radial-gradient(center 40%, circle cover, #007dbd 0%, #003650 100%);
background: url(https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhkwtiKfATbkqBclR05xnlO63ziX43O0sxRp5GUAnTlTftrsFsUmIH1gqts-MeYQrnTvQIiTybUh4Myp2ETvN6hgU6HBfzxg-84w9nw0tpDgCtXglwLLTDFpCVMPjOho-HqnUK2w5iPFFY/s1600/bg_body.gif)no-repeat top center,-webkit-gradient(radial, center 40%, 0, center 40%, 800, from(#007dbd), to(#003650) );
text-align:center;
position:fixed;
top:0px;
right:0px;
bottom:0px;
left:0px;
padding-top:270px;
z-index:999999;
}
#error-page h1 {
font-size:540px!important;
position:absolute;
font-family:impact,sans serif!important;
top:70px;
left:50%;
letter-spacing: -8px;
margin-left:-502px!important;
width:960px;
z-index:-2;
color:rgba(0,0,0,.09)!important;
}
#error-page h2 {
font-family:arial black,sans serif!important;
text-transform:uppercase;
font-size:80px;
line-height:66px!important;
letter-spacing: -3px;
color:#fff!important;
margin:0!important;
padding:0!important;
}
#error-page p a,
#error-page p a:visited,
#error-page p a:hover{
font-family:arial black,sans serif!important;
text-transform:uppercase;
font-size:56px;
line-height:40px!important;
border:none;
font-weight: bold;
color:rgba(0,0,0,.5)!important;
margin:0!important;
padding:0!important;
text-decoration:none!important;
}
</style>
<div id='error-page'>
<h1>404</h1> <h2>LINK BROKEN</h2>
<h2>PAGE NOT FOUND</h2>
<p> <a href='/' title='Home Page'> Back to Home Page</a></p>
</div>

tutorial error 404 untuk blogspot



kalau korang guna skrip di atas, korang akan dapat output seperti gambar di atas. Dan pelawat blog boleh tekan Go Back / Homepage untuk dibawa ke laman web anda.

Macam mana nak testing skrip Error 404 tu berjaya?

Senang sahaja. Korang cuba ambil mana-mana entry link korang, dan kemudian hilangkan 'L' pada .html , kalau korang di bawa keluar ke notis 404 seperti gambar di atas, bermakna skrip yang  digunakan adalah betul.

Skrip #2 : Back to Home


(Skripnya pendek sahaja. Cukup sekadar untuk kembalikan korang terus ke homepage blog asal . Thanks a lot to www.ceritaejoy.com)

<script type="text/JavaScript">
location.replace('http://www.mrspip.com/');
</script>
<a href='http://www.mrspip.com'>Home</a>

Sila ganti url website korang dengan yang bertanda merah di atas tu ok.


Selain itu, Ketahui 14 Sebab Atau Punca Kenapa Trafik Blog Menurun yang mungkin berlaku kepada blog anda pada saat ini.

2. Cara kedua atasi masalah Error 404 ialah dengan menggunakan arahan Redirects.


Cara pertama adalah cara yang paling senang untuk dibuat. Tetapi, kalau korang rasa nak re-directs entry yang korang mahu delete tu kepada entry / page lain yang lebih relevan di dalam blog korang, maka korang patut guna cara kedua ini. 

Tetapi, cara kedua perbaiki Error 404 ini mengambil / makan masa untuk disiapkan.

Contohnya: mrs pip nak delete entry ini www.mrspip.com/2019/04/senarai-peserta-giveaway-bersama.html , dan nak redirects entry yang bakal di delete ini ke entry lain contohnya ke entry baru https://www.mrspip.com/p/error-404-notification.html , maka mrs pip akan update di bahagian dashboard, masuk bahagian

setting ------ >>> custom redirects , dan isilah link yang dikehendaki 
(sila lihat contoh di bawah).

Tips Atasi Masalah Error 404 Pada Blogspot

dan setiap kali korang isi custom redirect ini, pastikan cara korang isi tu betul seperti contoh di dalam gambar di bawah di mana laman blog anda seperti contoh www.mrspip.com/ tidak diperlukan. Hanya isi link entry tersebut sahaja.

nak delete link ini: www.mrspip.com/2019/04/senarai-peserta-giveaway-bersama.html
nak letak link terkini: www.mrspip.com/p/error-404-notification.html

Tips Atasi Masalah Error 404 Pada Blogspot

kalau korang ada entry lama nak delete, dan nak redirects ke entry yang lebih relevan, terkini atau entry yang dikemaskini, maka cara kedua di atas adalah paling sesuai digunakan korang.

Tips Atasi Masalah Error 404 Pada Blogspot

ini contoh redirects page yang dibuat di blog mrs pip. page ini memberitahu pengunjung bahawa entry yang mereka cari sudah tidak diterbitkan dan diminta kembali ke HOME untuk melihat artikel lain. Sekurang-kurangnya, pengunjung berasa sedikit aman membaca notifikasi ini, berbanding membiarkan sahaja pengunjung berdepan dengan "Error 404. Woops. Looks Like This Page Doesn't Exist". Hehe.

3. Cara ketiga atasi masalah Error 404 ialah dengan menggunakan Google Search Console.


Korang juga boleh menggunakan Google Search Console untuk remove entry yang korang tidak kehendaki di blog. Caranya mudah sahaja, hanya perlu masuk ke Search Console, kemudian pilih Removals, dan masukkan entry URL korang yang korang rasa tak nak google crawl dan update.

Tapi perlu diingat, Removals tools ini hanyalah bersifat sementara sahaja. Ia hanya menghalang URL tidak ditemui di enjin pencarian selama 6 bulan, dan sekiranya korang mahu remove konten secara kekal, korang boleh ikut saranan Google seperti yang tertulis di dalam support.google.com di bawah

--- >> https://support.google.com/webmasters/answer/9689846#make_permanent


Tips Atasi Masalah Error 404 Pada Blogspot

Apa yang aku faham tentang saranan support google tersebut ialah, kena buat Cara 1 atau Cara 2 selepas korang hapuskan URL di Google Search Console. Kalau aku silap faham, sila komen ya agar boleh diupdate informasi yang tepat.

Ini  adalah 3 cara mudah yang boleh digunakan untuk mengatasi masalah Error 404 di blogspot. Cara pertama adalah yang paling pantas untuk dilakukan, manakala cara kedua dan ketiga mengambil masa untuk disiapkan. Terpulang anda untuk menilai cara mana yang lebih sesuai untuk blog masing-masing.

Kesan Error 404 pada blog kalau tidak di atasi


Banyak sangat Error 404 pada blog akan mungkin akan menyebabkan pengunjung lari begitu sahaja meninggalkan blog kerana merasakan blog tidak menyediakan maklumat yang mereka inginkan. Sudah tentu hal ini akan mempengaruhi trafik dan bounce rate pada blog.

Selain itu juga, mungkin robot enjin pencari merasakan blog kita membuat spam kerana banyak sangat link yang tidak wujud / hilang. Jadi, risau juga kalau Google tarik ranking blog ke bawah sehingga blog sukar untuk ditemui di search engine . Ouch, ini sedih kalau terjadi.

So jom, kita bercinta dengan blog perbaiki mana-mana yang patut. Semoga perkongsian Tips Atasi Masalah Error 404 Pada Blogspot bermanfaat untuk semua.

Happy Blogging.

cheers.

Post a Comment

21 Comments

  1. Kadang jadi error bila ubah2 template dan html...thanks tips ini kak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Sama sama. Semoga perkongsian hapus Error 404 ini bermanfaat.

      Delete
  2. Thank you bagi tips ni sebab memang pening juga kepala bila keluar error 404 tu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Semoga bermanfaat untuk digunakan .. Blog saya byk sgt error 404 ni.

      Delete
  3. Setakat ni saya delete saja. Saya cuma nak entry tu tak de dalam carian google.maknanya bila orang google tak kan jumpa entry tu.Tapi tak sempat lagi nak cari caranya..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya boleh baca kat support Google, link
      https://support.google.com/webmasters/answer/9689846#make_permanent

      Delete
  4. Thanks Mrs Pip utk entri ni..umi pun tgh delete mana entri lama yg x relevant

    ReplyDelete
    Replies
    1. Make sure sebelum delete url tu, buat redirects duku atau removals kat Google search console, then baru delete ok.

      Delete
    2. yup...esp yang giveaway tu...tu yang dah jarang join any GA...nak kemaskini tu mmg perit..hehe

      Delete
  5. untuk wordpress memang dah ada skrip ni, saya pun banyak dah delete entry giveaway dulu-dulu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Entry giveaway Saya saja cecah dalam 300 ++ , penat nak mendelete Dan redirects semua link.

      Delete
  6. panduan ni bagus, nnt nak try buat dekat blog bonde pulak, entri banyak tu yg kena semak....

    ReplyDelete
    Replies
    1. semoga bermanfaat. hope bonda pun berjaya settlekan broken link di blog.

      Delete
  7. pernah kena error masa nk add widget dekat blog sbb tukar template blog

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan, memang menakutkan bila ada problem error di blog.

      Delete
  8. Yeay thanks sis pip share tips ni.. Lepasni kalau ada keluar error mcmni tahu dh nk buat apa..

    ReplyDelete
    Replies
    1. semoga berjaya buat guna tutorial di atas.

      Delete
  9. Waa, thanks Mrs.Pip for sharing this tips. Belom punya kesempatan nak edit lagi. Heee

    ReplyDelete
  10. Baik, Terima kasih kak atas perkongsian yang bermanfaat ni.

    ReplyDelete
  11. Ilmu yang sangat berguna ni 👍

    ReplyDelete

Terima kasih melawat blog Mrs Pip, dan sila komen dengan berhemah. Live link tidak dibenarkan di ruang komen.